Možná si poslední dny kladete otázku, co s dětmi podniknout, aby se kreativně vyplnil čas dlouhých večerů a dětem přitom přinesl i nová poznání…
Dovolte mi, nabídnout vám moji malou inspiraci. Třeba vás bude taky tak bavit, jako nás… 😉
Vezměte si s dětmi bílou čtvrtku (A4, ale může být i A3, dle libosti). Než začnete pracovat, dejte si společný záměr, vytvořit si myšlenkovou mapu – mandalu – pro příští rok.
Podle věku a znalostí dítěte je vyzvěte, aby udělaly přímku (čáru) buď ze severu na jih (zeměpis) nebo diagonálně z rohu do rohu (geometrie). Následně ze západu na jih případě další diagonální přímku, která stávající vytvoří průsečík. S většími dětmi použijte následně kružítko a nechť vytvoří co největší kružnici, ale s dostatečným prostorem na krajích (alespoň 4-5 cm). S menšími dětmi vezměte např. papírový talíř, který přeložité v půli a následně opět napůl tak, aby vznikl uprostřed ohybem kříž. Do středu vpíchněte špendlík, který protne i průsečík přímek na papíře. Talíř nechť děti obmalují. Zde podprahově pracují s informací, že poloměr leží v polovině kruhu…
Poté si začnete hrát s půlením pomoci přímek a vytváříte zlomky tak, aby vám na kružnici postupně vzniklo dvanáct průsečíků. U mlých dětí si můžete pomoci příběhem, jako když se krájí dort či pizza. Neváhejte použít slovo zlomek či díl. Vše se ukládá do archívu a ve vhodný okamži si to děti propojí… 😉 Povídejte si přitom o tom, jak je rok rozdělen na dvě poloviny – dva slunovraty, čtyři roční období, 12 měsíců (vlastivěda, Já a můj svět,… + matematika). Pro větší děti můžete zapojit dvě polokoule, čtyři světové strany,….
Na každém průsečíku následně vytvořte malou kružnici. Vznikne vám tak dvanáct kruhů pro symboly každého měsíce. Děti si tak mohou do každého měsíce namalovat svoji symbolickou myšlenkovo-pocitovou mandalu. Než budou každou měsíční mandalku malovat, na chvíli se zklidněte a požádejte je, aby si představily, jak jim který měsíc „voní“ (jaké zvuky si vybaví, jaké vůně, jaké barvy, jaké klima… prostě, co nejvíce vjemů). Vše můžete doprovodit hudebními motivy… Třeba Vivaldi a Čtvero ročních období? 😉
Je to krásná práce na cca hodinku. Dle věku a dovedností dětí. Příběhy, které na to navážete jsou jen na vás. Pohádka o 12 měsíčcích? Klidně… Cimrman a jeho Dobytí severního pólu? Proč ne! Sever proti Jihu Julese Verna? Sem s tím! Literatura je v projektu rovněž vítána! 🙂
Přeji vám tedy krásné chvíle a užijte si to!!!
Eliška